‘Ik ben er even niet, spreek in na de piep’

  • Home
  • Nieuws
  • ‘Ik ben er even niet, spreek in na de piep’

Als er één innovatie ons leven op zijn kop heeft gezet, dan is het de mobiele telefoon. Was bereikbaarheid in een nog niet zo lang verleden plaats en daardoor tijdgebonden, dankzij het mobieltje is uw gezinslid, collega of opdrachtgever nooit ver weg. Telefoontjes, appberichten, mailtjes – ze blijven binnenkomen. Handig en vermoeiend.

We konden er op wachten: het recht op onbereikbaarheid is sinds enige tijd een thema. Er is een wet in de maak die regelt dat medewerkers zich na werktijd mogen afsluiten voor hun leidinggevenden en collega’s. In Duitsland is die wet er al een paar jaar.

Er zit wat in. Het is, letterlijk, niet gezond dat uw vakantie wordt verknald omdat u daar aan het strand alsmaar bezig bent met project a of taskforce b. Zo’n wet kan helpen om u de rust te geven waar u zo naar hunkert.

En toch wringt het ergens. Het duurde even voor ik erachter kwam wat er niet klopt aan het nobele streven om werk en privé beter te scheiden.

Gooien we met zo’n hermetische scheiding niet het kind maar ook het badwater weg? Want is het niet juist plezierig dat mensen dankzij technologische mogelijkheden hun leven kunnen inrichten zoals ze dat zelf willen? Dat ze in werktijd even via die handige app van de supermarkt hun boodschappen kunnen bestellen? En in privétijd die collega op weg kunnen helpen door even dat bestandje door te sturen wat hij dringend nodig heeft?

Het probleem is niet dat mensen in privétijd werken. Zoals het ook geen probleem is dat ze in werktijd wat privézaken regelen. Het probleem is hooguit dat de boel uit balans raakt. Daar heeft een medewerker geen wet voor nodig, maar een goed gesprek.

Er is nog een ander bezwaar. Dat bezwaar gaat over de 24 uurseconomie die we met zijn allen ontwikkelden. De wereld is daarop ingericht en zo’n nieuwe wet is zoiets als de afspraak dat rivieren voortaan van zee naar bergen stromen. Leuk bedacht, maar onuitvoerbaar.

Die bedachte wet ontkent de werkelijkheid. En dat wordt vooral duidelijk als het gaat om de relatie van werkenden met hun externe opdrachtgevers. Want die opdrachtgevers verbonden zich aan een leverancier vanwege een mooi product of scherpe tarieven – maar tien tegen een dat die klanten vooral de geboden service zo waarderen. ‘Je kunt ze altijd bellen’, zegt zo’n klant over die leverancier.

De klanten van August Bridge zeggen dat in ieder geval over ons.